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カトリック玉造教会広報委員会

2024年12月号シャローム「巻頭言」

更新日:11月25日

希望の巡礼者として

ヌノ・リマ神父

カトリック教会は2025年に聖年を祝います。聖年はゆるしと和解の年を記念する特別な年です。皆さんがご存知のように、特定の理由で、たとえば、2015年~2016年の「慈しみの聖年」のように教皇様が特別に聖年を宣言することもありますが、通常、25年ごとに設定されるので、2000年のように2025年も祝います。聖年は、愛し合い、赦し合うことによって、信仰を深める重要な機会です。

聖年の概念は旧約聖書のレビ記(25章)に基づいています。イスラエルの民は50年ごとに土地の休息、借金の帳消し、奴隷の解放などを行うことによって「ヨベルの年」を祝っていました。ヨベルの年には土地を休ませるとともに、すべての土地が元の所有者に返されます。この規定は、土地が神のものであり、人間がそれを借りて使う者に過ぎないという考えに基づいています。また、ヨベルの年に負債によって奴隷となった人々は自由を得ることができました。さらに、負債は帳消しにされ、経済的な負担から解放される機会となりました。この年は、社会的平等と神の慈しみの実現を象徴するものでした。

新約聖書では、ヨベルの年の精神がイエス様の教えや活動に反映されています。たとえば、イエス様がナザレの会堂でイザヤ書を引用して「主の恵みの年を告げる」と宣言します(ルカ4・19)。この「主の恵みの年」は、ヨベルの年の概念を示し、イエスご自身が神の救いの時を告げ知らせる存在であることを示しています。

この伝統を基に、1300年に教皇ボニファティウス8世が最初のカトリック聖年を宣言しました。その後、聖年は信者たちが神に立ち返り、ゆるしを得るための機会として発展しました。土地や社会制度の解放に代わり、罪のゆるしと霊的刷新が中心となり、巡礼や「聖なる扉」を通る行為によって、新しい始まりや神の慈しみへの立ち返る象徴になりました。

2025年の聖年のテーマは「希望の巡礼者」となっています。このテーマを通じて、教皇フランシスコは信仰、希望、そして連帯を強調し、現代社会の中でのキリスト者の使命を再認識するよう呼びかけています。「希望の巡礼者」という表現は、聖年の伝統的な要素である「巡礼」と「希望」を結びつけています。聖年の巡礼では、ローマや他の聖地への巡礼を通して信者が神に近づくための旅を象徴し、人生そのものが神に向かう旅であることを思い起こさせます。そして、現代世界が直面する困難の中で、特にパンデミックや戦争、環境問題、社会的不安など、希望の光を持ち続けることが強調されています。

聖年は2024年12月24日にバチカンのサンピエトロ大聖堂の聖なる扉が開かれて開幕し、2026年1月6日の主の公現の祭日に同扉が閉じられ閉幕します。

2024年12月29日には、世界のすべての司教座聖堂と共同司教座聖堂に、教区司教は聖年の荘厳な開幕としてミサを捧げます。つきましては、大阪高松大司教区では12月29日に玉造教会と桜町教会で13時から開幕ミサが捧げられます。皆さんの参加をお待ちしています。

聖年を通じて神の恵みによって与えられる希望を深め、分断や争いが増える現代社会の中で、「希望の巡礼者」として、共に希望の道を歩み続けますようにお祈りいたします。


As Pilgrims of Hope

Fr. Nuno Lima

              The Catholic Church will celebrate the Jubilee in 2025. The Jubilee is a special year to celebrate forgiveness and reconciliation. As you know, for specific reasons, the Pope may proclaim a special Jubilee, as for example, the Jubilee of Mercy in 2015-2016. However, the Jubilee is usually set every 25 years, so we will celebrate 2025 as we did in 2000. The Jubilee is an important opportunity to deepen our faith by loving and forgiving one another.

              The concept of the Jubilee is based on the Old Testament book of Leviticus (chapter 25). Every 50 years the Israelites celebrated the “Year of Jobel” by resting the land, canceling debts, and freeing slaves. In the year of Jobel, the land rests and all lands are returned to its original owners. This provision is based on the idea that the land belongs to God and we are merely a borrower and user of it. In addition, those who were enslaved by debt could gain their freedom in the year of Jobel. Furthermore, other debts were also cancelled, providing an opportunity to be freed from financial burdens. This year symbolized the realization of social equality and God’s mercy.

              In the New Testament, the spirit of the Year of Jobel is reflected in Jesus’ teachings and activities. For example, Jesus declares in the synagogue in Nazareth, quoting Isaiah, “I proclaim the year of the grace of the Lord” (Luke 4:19). This “year of the grace of the Lord” illustrates the concept of the year of Jobel and shows that Jesus himself is the herald of God’s saving action.

              Building on this tradition, Pope Boniface VIII proclaimed the first Catholic Jubilee in 1300. Since then, the Jubilee has developed as an opportunity for believers to turn to God and obtain forgiveness. Instead of the liberation of land and social institutions, forgiveness of sins and spiritual renewal took center stage, and pilgrimages and acts of passing through the “holy door” became symbols of new beginnings and a return to the mercy of God.

              The theme for the Jubilee 2025 is “Pilgrims of Hope.” Through this theme, Pope Francis emphasizes faith, hope, and solidarity, and calls us to reaffirm the mission of Christians in contemporary society.

              The expression “pilgrims of hope” links the traditional elements of the Jubilee: pilgrimage and hope. The pilgrimage of the Jubilee symbolizes the journey of believers to draw closer to God through pilgrimages to Rome and other holy places, reminding us that life itself is a journey toward God. It also emphasizes the need to hold on to the light of hope in the midst of the difficulties we are facing in the modern world, especially pandemics, wars, environmental problems, and social unrest.

              The Jubilee will begin on December 24, 2024, with the opening of the Holy Doors of St. Peter’s Basilica in the Vatican, and will end on January 6, 2026, the Feast of the Presentation of the Lord, with the closing of those doors.

              On December 29, 2024, the diocesan bishops will celebrate Mass in all the Cathedrals and co-Cathedrals of the world as the solemn opening of the Jubilee. Therefore, the Diocese of Osaka-Takamatsu will celebrate the opening Mass on December 29 at 1:00 p.m. in Tamatsukuri and Sakura-machi. We look forward to your participation.

              I pray that through the Jubilee we will deepen the hope given to us by God’s grace and continue to walk the path of hope together as “pilgrims of hope” in today’s society, where division and strife are increasing.

 

 

Note: The Hebrew word “Jobel” comes from the name of a musical instrument made of a ram’s horn. The ram’s horn was used to proclaim the Day of Atonement.




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